This is living
Doe uw voordeel!
Maak gebruik van de promotiecode iDBlikRef (in te geven bij de bevestiging van het winkelmandje via de knop Bestellen) en ontvang bij een bestelling van minimum 4 artikels een korting van 40%!
De gewenste artikels worden in pdf bezorgd via mail.Hieronder de eerste alinea's van het artikel (uit tijdschrift iD - schooljaar 2010-2011)
Doe uw voordeel!
Maak gebruik van de promotiecode iDBlikRef (in te geven bij de bevestiging van het winkelmandje via de knop Bestellen) en ontvang bij een bestelling van minimum 4 artikels een korting van 40%!
De gewenste artikels worden in pdf bezorgd via mail. Hieronder de eerste alinea's van het artikel (uit tijdschrift iD - schooljaar 2010-2011).
Heb je er ooit van gedroomd om je eigen videogame te ontwerpen, maar weet je niet hoe je daar in vredesnaam aan moet beginnen? Wel, hier volgt een blik achter de (computer)schermen van de wereld der videogames. Wie weet, misschien verzin jij wel de nieuwe bestseller voor Playstation.
Teamwork
Als je dacht om op je eentje een revolutionaire game te ontwikkelen en alle opbrengsten alleen op te strijken, dan moeten we je meteen ontgoochelen. Sinds de jaren 90 worden videogames niet meer door één persoon ontworpen, maar door een team van gemiddeld veertien specialisten.
In de game-industrie werken de spelontwikkelaars of de developers eerst een basisidee voor een nieuw spel uit. Ze bedenken een held, nevenpersonages en een verhaal. Het resultaat is een storyboard dat het verhaal van de videogame in ruwe stripvorm laat zien.
Animatoren brengen die nieuwe wereld in hun tekeningen tot leven. Ze werken personages, landschappen en alle andere nodige afbeeldingen uit en laten alles bewegen zoals in een tekenfilm. Daarna zetten de game designers het verhaal om in een spel met verschillende episodes of niveaus (de levels). Het spel moet zo in elkaar zitten dat het de speler uitdaagt om verder te spelen. De uitdaging in ieder level mag niet te gemakkelijk zijn, maar ook niet te moeilijk, want dan haken de spelers af. De overgang naar een volgend level moet een soort beloning zijn. De game designers beslissen ook hoe het bedieningspaneel of de interface van het spel eruit zal zien. Voor de geluidseffecten en een pakkende soundtrack zorgt een componist.
Om de uitgedachte videogame op een computer te kunnen spelen moeten programmeurs het spel omzetten in gecodeerde commando's die een computer begrijpt. Zo'n volledig programma in computertaal geschreven noemen we software. Die wordt dan op een schijfje geperst dat je computer kan afspelen. Ten slotte testen juniors het spel uit. Zij sporen fouten in het spel (de zogenaamde bugs) op en beoordelen de nieuwe game. Een nieuw spel ontwikkelen duurt gemiddeld 18 maanden.
Technische fiche
Over deze reeks
Een overzicht van teksten uit het archief van iD, aangevuld met werkbladen en lessuggesties. Elk artikel is apart bestelbaar. Klik hier voor meer info over dit archief of klik op de titel om een stukje van het artikel te lezen.
De gewenste artikels worden in pdf-formaat bezorgd via mail. De teksten bevatten geen fotomateriaal of ondersteunende beelden.