Gamen ... net echt!
Doe uw voordeel!
Maak gebruik van de promotiecode iDBlikRef (in te geven bij de bevestiging van het winkelmandje via de knop Bestellen) en ontvang bij een bestelling van minimum 4 artikels een korting van 40%!
De gewenste artikels worden in pdf bezorgd via mail. Hieronder de eerste alinea's van het artikel (uit tijdschrift Blikopener - schooljaar 2010-2011).
Videogames zien er steeds echter uit: ze worden zo realistisch dat ze nauwelijks van een speelfilm te onderscheiden zijn. Hoe krijgt men dat voor elkaar?
Wie de laatste twee jaar een nieuwe spelconsole heeft gekocht, moet misschien eventjes lachen om klassieke videogames zoals Super Mario Bros of Pac-Man: de figuurtjes in die twee games zien er bijna belachelijk eenvoudig uit, zeker als je ze vergelijkt met recente games zoals LittleBigPlanet, Fifa 09 of Need for Speed Undercover. Telkens als er een nieuwe reeks spelconsoles op de markt komt, zoals twee à drie jaar geleden het geval was met de PlayStation 3, Xbox 360 en Nintendo Wii, worden de mogelijkheden op het gebied van realisme ziender-ogen groter. Achtergronden en figuren vertonen meer detail, de lichtinval en de schaduwen worden realistischer weergegeven, en de natuurwetten in de games (zoals wind en zwaartekracht) worden beter nagebootst.
Dat komt ten eerste omdat er in die nieuwe generatie consoles een veel ster-kere computer zit dan in de vorige. Sony’s PlayStation 3-console bijvoorbeeld bevat liefst acht centrale chips die alles besturen. Ook de Xbox 360 van Microsoft heeft voldoende rekenkracht om tegen drie gemiddelde pc’s op te kunnen. En bij gamers die op een pc spelen is het helemaal te gek: om de haverklap komen er nieuwe onderdelen uit (zoals de zogenaamde grafische kaarten) die het grafische realisme van pc-spelletjes nog een eind opvoeren. Het maakt onder meer dat de vlaggen in recente racegames in verschillende richtingen wapperen naargelang hoe ver de voorbijrazende wagens van hen verwijderd zijn, dat de spelers in voetbalgames als Fifa een bijna exacte kopie zijn van de echte voetballers, of – helaas – dat het geweld in games als Fallout 3 er nog realistischer uitziet.
Ten tweede zijn het ook de spelers zelf die om games vragen die er steeds mooier uitzien. De ontwikkelaars zorgen er dan ook voor dat ze constant producten op de markt brengen met meer grafisch detail dan de vorige.
Technische fiche
Over deze reeks
Een overzicht van teksten uit het archief van Blikopener, aangevuld met werkbladen en lessuggesties. Elk artikel is apart bestelbaar. Klik hier voor meer info over dit archief of klik op de titel om een stukje van het artikel te lezen.
De gewenste artikels worden in pdf-formaat bezorgd via mail. De teksten bevatten geen fotomateriaal of ondersteunende beelden.